Woordenlijst
301 redirect
Een 301-redirect is een permanente omleiding van de ene URL naar de andere. 301-redirects sturen sitebezoekers en zoekmachines naar een andere URL dan de URL die ze oorspronkelijk in hun browser hebben ingevoerd of die zijn geselecteerd op een resultatenpagina van een zoekmachine. Met een 301 redirect voorkom je dat bezoekers een “404 not found error” krijgen.
302 redirect
Een 302-redirect laat zoekmachines zoals Google weten dat een website of pagina tijdelijk is verplaatst. Een 302-omleiding wordt gebruikt als u van plan bent om de oude pagina terug te halen. U kunt ook een 302-omleiding gebruiken als u een nieuwe pagina wilt uitproberen en wat feedback van klanten wilt krijgen zonder uw rangschikking van de oorspronkelijke pagina te schaden.
404 error code
Een 404 is een HTTP-statuscode die aangeeft dat de pagina die u probeert te openen niet op die locatie bestaat. Vaak worden deze pagina’s nog steeds gevonden in zoekresultaten en wanneer bezoekers op deze pagina’s klikken, krijgen ze een 404-foutmelding.
Anchor text
Anchor text of linktekst is de zichtbare tekst waarop een gebruiker klikt om een link te volgen. Belangrijk voor SEO bij het maken van links, aangezien zoekmachines zoals Google ankertekst gebruiken om de inhoudrelevantie van zowel de verwijzende site als de verwezen bestemmingspagina aan te geven.
Backlink
Elke link naar een website vanaf een andere website of social mediaplatform zoals Facebook, Instagram, Twitter, etc.
Black hat SEO
Black hat SEO is een praktijk tegen de richtlijnen van zoekmachines, die wordt gebruikt om een website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Deze onethische tactieken eindigen vaak in een bestraffing door zoekmachines zoals Google. Black Hat-technieken zijn onder meer trefwoordvulling, cloaking en het gebruik van private link netwerken.
Bounce rate
Het percentage websitebezoekers dat niet verder gaat dan de pagina waarop ze in eerste instantie terecht zijn gekomen. In plaats daarvan ‘stuiteren’ ze naar een andere site. Vaak is dit de webpagina waar ze eerder op stonden met de terug-knop.
Broken link
Of dode link: een weblink die nu verwijst naar een niet-bestaande pagina of bron. Omvat uitgaande links naar andere sites, backlinks van andere sites of interne websitelinks. Deze zijn slecht voor de positie van de zoekmachine in uw site, dus corrigeer of verwijder ze.
Canonical URL
Een canonical URL is de URL van de pagina die volgens Google het meest representatief is voor een reeks dubbele pagina’s op uw site. Het gebruik van de canonical tag voorkomt problemen die worden veroorzaakt door identieke of dubbele inhoud die op meerdere URL’s wordt weergegeven. In de praktijk vertelt de canonical tag Google welke versie van een URL je in zoekresultaten wilt laten verschijnen.
.
Cloaking
Conversion
Wanneer een bezoeker van uw website een gewenst doel bereikt, wordt dit conversie genoemd. Een conversie vindt plaats wanneer iemand verandert van een passieve bezoeker in een actieve, geïnteresseerde bezoeker of klant. Conversie is hoogstwaarschijnlijk een verkoop, maar kan ook een sjabloon zijn, een video bekijken, abonneren …
Conversion Rate Optimization (CRO)
Conversiepercentageoptimalisatie is het proces waarbij het percentage websitebezoekers dat op uw site converteert, wordt verhoogd.
Crawler
Een crawler, bot of spider is een programma dat zoekmachines (en anderen) gebruiken om informatie op uw website te verzamelen.
CTA (Call-To-Action)
Het is het deel van een webpagina, advertentie of stuk inhoud dat het publiek aanmoedigt om iets te doen. Een call-to-action is een afbeelding of tekstregel die uw bezoekers, leads en klanten ertoe aanzet actie te ondernemen. Het is, letterlijk, een “oproep” om een ”actie” te ondernemen.
CTR (Click-Through Rate)
Bij online marketing staat CTR voor het aantal kliken dat adverteerders op hun advertenties ontvangen per aantal vertoningen. Klikken ÷ vertoningen = CTR.
Domain Authority
Het niveau van vertrouwen (dus ranking) dat een site wordt toegedicht voor een bepaalde zoekopdracht door zoekmachines zoals Google. Afgeleid van een grote reeks factoren, waaronder bezoekersverkeer, backlinks, social media-aandelen en bounce percentage.
Deep Linking
Een backlink van een andere website die een inhoudsrelevante pagina van uw website target in plaats van de voorpagina. Idealiter komt de link ook van een pagina met relevante inhoud op de uitgaande website.
Dofollow en Nofollow
“Dofollow” backlink geeft de autoriteit (link juice) door van de verwijzende website naar de gelinkte website. Crawlers tellen deze links en hun ankerteksten. Daarom hebben “dofollow” backlinks direct invloed op uw backlinkprofiel omdat ze een signaal naar Google sturen waar de gekoppelde website over gaat.
“Nofollow” backlink geeft de autoriteit niet door omdat een tag in de HTML-code van de website crawlers vertelt deze backlinks niet te volgen. Google draagt de autoriteit of ankertekst niet over via nofollow-links.
Duplicate Content
Vergelijkbare of precies dezelfde inhoud op een andere pagina of website. Dit is te vermijden tenzij je een canonieke URL hebt ingesteld. Als u te veel dubbele inhoud op uw website gebruikt, beschouwen zoekmachines dit als spam.
External link
Dit is een uitgaande link naar een andere website. Hoewel de ontvanger normaal gesproken wordt beschouwd als de primaire begunstigde, kunnen er voordelen zijn voor de gever als de link een redactionele link van ‘goede’ kwaliteit is naar een pagina met gerelateerde inhoud.
Favicon
Een favicon – afkorting van favoriete pictogram – ook wel snelkoppeling of bladwijzerpictogram genoemd, is een klein 16 × 16 of 32 x 32 pixelpictogram dat dient als branding voor uw website. Het belangrijkste doel is om bezoekers te helpen uw pagina gemakkelijker te vinden wanneer ze meerdere tabbladen hebben geopend. Vanwege hun kleine formaat werken favicons het beste als eenvoudige afbeeldingen of één tot drie tekens tekst. Favicons zijn niet te verwarren met logo’s, maar zijn soms hetzelfde. Vanwege zijn kleine formaat en resolutie moet de favicon mogelijk een nog kleinere maat of onderdeel zijn van het originele logo van een bedrijf.
Fresh content
Het toevoegen van nieuwe kwaliteitscontent aan uw website helpt bij de ranking. Het sleutelwoord hier is kwaliteit.
Google Webmaster Guidelines
Dit zijn de richtlijnen die door Google worden verstrekt om je te helpen een goede aanwezigheid op te bouwen in hun zoekmachine.
HTTPS
Hypertext Transfer Protocol Secure wordt gebruikt voor veilige communicatie via internet. Het verifieert ook websites en bevestigt de betrouwbaarheid ervan. Het protocol wordt mogelijk gemaakt door een SSL-certificaat op de server van de website te installeren.
Index
Dit zijn de complete databases van webpagina’s van Google. Uw eerste SEO-activiteiten zijn erop gericht om in de index van Google te komen.
Indexed pages
Dit zijn de pagina’s van uw website die in de index van Google staan. Niet alle pagina’s hoeven te worden geïndexeerd zoals privacybeleid, algemene voorwaarden,…
Keyword
Zoekwoorden zijn de afzonderlijke woorden of woordgroepen die u invoert in Google om iets specifieks of het antwoord op een vraag te vinden. De websites met de meeste overeenkomsten met uw zoekopdracht en met de meeste autoriteit hebben de hoogste organische zoekresultaten.
Keyword density
Keyword stuffing
Wanneer inhoud teveel keer hetzelfde zoekwoord bevat en een te hoge zoekwoorddichtheid heeft, spreken we van keyword stuffing of keyword spam. Voor lezers leest de tekst onnatuurlijk en Google zal je daarvoor straffen.
Landing page
Link building
Link juice
De hoeveelheid vertrouwen en autoriteit die een link doorgeeft aan de bestemmingspagina op een andere website. De hoeveelheid is afhankelijk van de kwaliteit en rangschikking van de oorspronkelijke pagina of website. Kortom: de SEO-waarde van een bepaalde backlink.
Long tail keywords
Als u meerdere woorden gebruikt in een zoekopdracht. Omdat dit specifieker en nauwkeuriger is, is er vaak minder concurrentie dan voor short tail-zoekwoorden. Ze hebben ook een hogere CTR omdat bezoekers een hogere koopintentie hebben wanneer ze deze gebruiken.
Meta tags
Dit is een onderdeel van de HTML-code van de website. De metatags verschijnen niet op de pagina zelf, maar alleen in de broncode van de pagina. Het zijn in feite kleine inhoudsbeschrijvingen die Google helpen te vertellen waar een webpagina over gaat.
Organic search results
De zoekposities en het webverkeer dat een website krijgt, zijn natuurlijk gebaseerd op SEO en niet op betaalde advertenties.
Pagerank
Google was gewoon om een pagerank-werkbalk (1-10) weer te geven om de waarde van een site te meten. Deze wordt niet meer gebruikt, maar om nu een idee te krijgen van uw pagerank, kunt u SEO-tools zoals MOZ of SEO Majestic gebruiken.
Repeat visits
Als een website vaak wordt bezocht door terugkerende gebruikers, kan dit uw ranking en autoriteit verbeteren. Dit betekent ook dat de website goede content en/of goede producten heeft.
Robots.txt
Het bestand in uw hoofdmap dat instructies geeft aan webcrawlers over welke pagina’s of secties van uw website u wilt dat ze indexeren of niet.
SEA (Search Engine Advertising)
SEA is het betaald adverteren in zoekmachines zoals Google. Je kan zowel tekst-, beeld- als video advertenties plaatsen. Adwords is het meest bekende SEA systeem van Google. Je moet bieden op zoekwoorden (keywords).
Search Engine Friendly (SEF) URL
Een pagina-url die de pagina-inhoud beschrijvend weergeeft of op zijn minst het belangrijkste trefwoord of de belangrijkste zin. Bij deze URL moeten stopwoorden verwijderd zijn en hij mag niet te lang zijn.
SERP or SERPS
Afkorting voor Search Engine Results Page of Pages.
Sitemap
Een pagina of een deel van een pagina op uw website met actieve links naar alle andere pagina’s. De XML-sitemap leidt Google naar al uw belangrijke pagina’s.
Site speed
Dit betekent hoe snel uw website wordt geladen voor bezoekers. Heel belangrijk voor zowel bezoekers als Google.
Social Media Marketing
Dit betekent het gebruik van sociale media zoals Facebook, Instagram, Twitter om het aantal bezoekers op uw website te vergroten. Het kan ook worden gebruikt voor linkbuilding.
URL
Een URL is een afkorting voor Uniform Resource Locator. Je vindt het in de adresbalk van elke website. Elke pagina op internet heeft een unieke URL. Afbeeldingen en geluidsfragmenten hebben ook een URL.
White hat SEO
Het tegenovergestelde van black hat SEO. Wecreating gebruikt altijd white hat SEO. Ook wel ethische SEO genoemd.

Leopoldlaan 84,
9400 Ninove
RPR Gent afdeling Dendermonde
Ondernemingsnummer: 0735.233.769
BTW-nummer: BE0735233769